El quart dilluns de gener se celebra el dia del Community Manager, que va sorgir de forma informal als Estats Units el 2010. La casualitat ha fet que s’ubiqui al calendari entre el dia del Periodista (24 de gener) i el de “San Publicito”, el dels publicitaris, l’últim divendres de gener. A Barcelona, el consultor Pedro Rojas (@seniormanager) va recollir el guant i el 2012 va organitzar el primer Social Media Marketing Day (#SMMDay), una jornada per a retre’ls homenatge i per a actualitzar-los amb noves tàctiques, estratègies i informació de valor. Tal és l’èxit del #SMMDay de Barcelona, que el 2020 ha arribat a la seva novena edició i ha aplegat més de 500 persones a l’auditori AXA aquest 25 de gener.

A hores d’ara, ja sabem tots que les xarxes socials no són una ciència exacta i que s’aprèn del prova i error. Però per treure’n el màxim profit, cal informar-se i estar al dia dels canvis d’algoritme i novetats. I aquestes són 6 noves tendències que ens emportem del #SMMDay:

1. Tik Tok podria ser el nou Pokémon Go
Segons Pedro Rojas, no cal que ens apresurem a obrir perfils a TikTok perquè no s’hi cou tant en aquesta xarxa social xinesa com ens han volgut fer creure. En realitat, l’èxit de TikTok està molt localitzat: el 72% dels seus usuaris són a l’Àsia i un 46% de tots es concentren a la Índia, tenint una molt poca penetració real a Occident. De fet, no arriben al 7% a l’Estat espanyol els qui s’han descarregat l’app. En l’àmbit publicitari, TikTok podria arribar a ser un nou bluf com l’app de Pokémon Go, amb un furor que va durar menys de tres mesos, i unes tarifes publicitàries a partir de 6.000 euros que només poden afrontar les multinacionals que tenen poc a perdre.

TikTok

2. La tendència oddly satisfying sembla que ha arribat per a quedar-se
Confirmat: sovint quan fem scroll a les xarxes socials, encara que no ho admetem, el nostre cervell està en una mena d’estat d’encefalograma pla. Això fa que ens quedem embadalits amb els vídeos oddly satisfying, exclusivament fets per crear-nos gustet cognitiu a partir del plaer visual i sonor. Sembla que en veurem molts aquest 2020.

Aquí un exemple d’una campanya recent d’ING:

3. El newsjacking a l’ordre del dia a les xarxes socials.
O el que és el mateix, aprofitar una notícia d’actualitat en boca de tothom per fer alguna acció a les xarxes socials que tingui sentit amb l’empresa o la marca. Aquí hi entra en joc l’enginy, la rapidesa i haver fet bé els deures construint bé la marca en totes les seves dimensions. Tots els meus respectes al Community Manager d’Infojobs, amb aquest tuit amb més de 16.000 interaccions socials, que ja ha fet més que Valverde. És un exemple de Ricard Aparicio, de l’agència Zingdo:


4. Cal seguir trencant els algoritmes
Instagram està amagant el número de “m’agrada” en les publicacions i, per això, ara cal que les nostres imatges i vídeos s’orientin a aconseguir que l’usuari ens dediqui el seu doble toc si volem guanyar visibilitat. Més o menys com hem anat fent fins ara, en aquest 2020 es tracta de seguir trencant els algoritmes: els d’Instagram, els de Google i també els de Youtube.

En aquesta línia, Mando Luissi ens va ensenyar aquesta espectacular campanya d’Audi, signada per Ogilvy, creada per a persuadir-nos en els 5 segons de gràcia que li donem als anuncis a Youtube:

5. Tots podem ser susceptibles de robatoris d’informació a Whatsapp
Selva Orejón, perit judicial i experta en gestió de crisis digitals i ciberseguretat, va instar a tot l’auditori a “activar la doble verificació a Whatsapp per evitar els robatoris d’informació”.

Segons l’experta, “tenim l’autoprotecció digital una mica descuidada”. A més informació personal publicada a la xarxa, més vulnerables som: més fàcil és usar-la, robar la identitat digital, accedir a les dades o cometre altres delictes. A la falta de control i coneixement dels usuaris, existeix certa incertesa provocada pels buits legals quant a regulació i legilació pel que fa a ciberatacs, hackejos i difusió de contingut personal.

6. I Instagram continua sent el rei de la xarxa
Ens passem 28 minuts de mitjana al dia tafanejant a Instagram. Per cert, segur que ho sabieu a hores d’ara, però pertany a Facebook, a l’igual que Whatsapp. Lluís Serra, autor del llibre “Històries d’un botiguer”, posava sobre la taula les xifres que corroboren la magnitud d’Instagram: a dia d’avui hi ha més de 1.000 milions de perfils a Instagram, 500 milions d’usuaris actius al dia, el 52% de les empreses utilitzen Instagram i el 80% dels usuaris segueixen almenys a una empresa. I un bonus track, amb Photoshop i una mica de paciència, podem “fabricar-nos” gifs corporatius perquè es puguin usar a les Stories d’Instagram. Acá les dejo un videotutorial.

I vosaltres: vau assistir al Social Media Marketing Day de Barcelona? Quines lliçons hi vau aprendre?

smmday1

Ja que estàs aquí, deixa'm un comentari! :)

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s