Apps, Continguts, Cultura digital, periodisme, Tecnologia, Tendències
Feu un comentari

S’acaba el viatge per a Lonely Planet?

El vídeo no va acabar amb les estrelles musicals de la ràdio, però sembla ser que els webs que permeten als usuaris generar els seus propis continguts sí poden fer trontollar a les grans editorials. És el cas de Lonely Planet, l’empresa que edita les mítiques guies de viatge amb seu a Melbourne (Austràlia), amb avui més de 500 títols en paper disponibles al mercat sobre 192 països. Segons The Guardian i Forbes, la companyia està acomiadant els editors amb més recorregut, que aportaven coneixement sobre les destinacions, els mètodes de recerca i investigació i, en definitiva, les habilitats periodístiques.

Comença a haver-hi certa preocupació sobre si aquesta podria ser la darrera parada del viatge de Lonely Planet, que ha estat estendard de la literatura de viatges i és una marca reconeguda arreu del món per la qualitat del contingut. De fet, tenen un compromís amb el viatger: els autors visiten tots els llocs sobre els que escriuen a cada edició i mai no accepten cap obsequi a canvi de ressenyes positives. Per tant, quan el lector compra una de les seves guies, també s’endú confiança en edició de butxaca.

De fet, la història de Lonely Planet comença amb la satisfacció d’una necessitat ‘mediàtica’ per part d’una parella de viatgers que viatjaven en low cost, molt abans que aquest terme aterrés a les nostres vides. El 1972 en Tony i la Maureen Wheeler van recórrer tot Europa i Àsia amb tren, bus, vaixell i autostop fins a Austràlia, sense un xavo, i mesos després es van asseure a la cuina de casa per escriure el que havien trobat a faltar: una guia de viatge, que van titular Across Asia on the cheap. En una setmana, en van vendre 1.500 exemplars, i fins ara, Lonely Planet ha venut més de 120 milions de llibres.

No obstant això, els portals web com TripAdvisorTrivago o Expedia, els blocs de viatges i les xarxes socials han iphoneslonelydemocratitzat la tasca de documentar-se bé abans de sortir de casa o, fins i tot, in situ. Es pot conéixer en un sol clic i amb tot detall si hi ha floridures al lavabo de l’hotel on tenim intenció d’allotjar-nos, gentilesa d’algun usuari amb ressentiment o fins i tot de l’aferrissada competència. Quant als mapes, Google ens ho ha posat fàcil i els smartphones han substituït la cartografia amb més detalls.

Ha canviat la nostra manera de viatjar i, és clar, el tipus de continguts que es consulten també ha evolucionat: d’un emissor hiperexpert que llançava en paper un contingut de qualitat a una xarxa de persones que intercanvien experiències, però on cal saber destriar el gra de la palla per extreure la informació que realment pot ser útil.

Després de ser comprada a la BBC britànica, Lonely Planet es troba ara en mans d’un jove periodista de 24 anys, Daniel Houghton, que lidera NC2 Media, una empresa nord-americana que es dedica a la creació i difusió de continguts digitals, sobretot, audiovisuals. Per ara diu que Lonely Planet no s’assemblarà a TripAdvisor: “l’editorial va ser pionera i continuarem cultivant l’esperit de lideratge”. Esperem que no necessiti pas una guia per trobar el nord i continuar aquesta aventura editorial que va començar ara fa 40 anys.

PD. Amb l’etiqueta #lpmemories, els usuaris comparteixen en una piulada els records de viatge amb una Lonely Planet. Us animeu? 🙂 La meva última, “Bruselas y Brujas, de cerca”. 

by

1987, Valls (l'Alt Camp). Ara per ara a Barcelona. Potser va ser l'olor del quiosc la que em va estovar les neurones, quan cada diumenge es repetia el ritual d'anar a comprar el diari, i un dia ja bastant llunyà vaig començar a estar segura que, d'alguna manera, la comunicació i les paraules encertades poden canviar el món. El cas és que, més tard o més d'hora, em va agafar la dèria de ser periodista. Tinc 27 anys, sóc llicenciada en Periodisme i màster d'Estudis Avançats en Comunicació per la Universitat Pompeu Fabra. Tinc aquest bloc en algun servidor perdut de vés a saber on.

Ja que estàs aquí, deixa'm un comentari! :)

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s